مختصری در مورد زمرد

واژه زمردEmerald  به معنی سبز بوده که از کلمه « اسمراگدوس » گرفته شده است . زمرد طبعی سرد و خشک دارد ، رنگ این کانی در مقابل هیچ گونه نوری حتی خورشید و حرارت تغییر نمی کند و رنگی است نسبتا ثابت که تنها در حرارت 700 -800درجه سانتی گراد تغییر پذیر است . 

رنگ سبز غالبا در همه نقاط آن یکسان نبوده و به صورت نوارها و لکه های تیره و روشن دیده می شود . اکثر بلورهای زمرد همانند یاقوت ، ناخالصی ها و محتویات متعدد از قبیل کانی های مهمان ، مایعات ، حباب های گاز و ترک های داخلی دارد ه در صورت کثرت این محتویات مات می گردد. این محتویات و ناخالصی ها عیوب زمرد به شمار نمی روند ، بلکه همانند یاقوت برای تشخیص زمرد طبیعی از مصنوعی بسیار مفید است . 

مرغوب ترین زمردها ، بلورهایی با رنگ سبز سیر هستند که حتی در صورت دارا بودن ناخالصی فراوان ، باز هم از بلورهای زمرد پاک و شفاف اما با رنگ روشن گران بها ترند . برای بهبود رنگ زمرد اغلب از روغن های مخصوص و یا صمغ های طبیعی یا مصنوعی رنگی که داخل ترک های زمرد را پر میکنند استفاده می شود . هرچند اکثر روغن ها پاک کننده های قوی و یا در مجاورت حرارت زیاد از بین رفته و پاک می شود . بلورهای زمرد غالیا با ترک هایی در نتیجه ی فشارهای خارجی نیز مقاومت چندانی ندارد و شکننده و ترد است . 

سنگ های فراوانی وجود دارند که به خاطر شباهت زیاد با زمرد در رنگ ، به جای زمرد و با نام آن عرضه می گردد که از این میان می توان به فلورین سبز ( زمرد اورال ) و تورمالین سبز ( زمرد بریلی ) اشاره کرد . 

در سال های اخیر نیز مقدار زیادی  از انواع نگین های مصنوعی زمرد با کیفیت بسیار مرغوب و قیمتی مناسب تولید و وارد بازار شده و مشکلی بزرگ برای جواهر شناسان به وجود آورده که می توان به زمرد مصنوعی « جیلسون » که بسیار معروف است اشاره کرد . اما با تابش اشعه ماوراء بنفش  می توان آن ها را از هم تشخیص داد ؛ چرا که انواع مصنوعی زمرد خیلی بهتر از انواع طبیعی آن ، اشعه ماوراء بنفش را از خود عبور می دهند و در نتیجه انواع مصنوعی زمرد ، شفاف تر به نظر می رسد . 

علاوه بر این روش ، همان گونه که قبلا ذکر شد ، وجود ناخالصی ها و محتویات متعدد از قبیل کانی های مهمان ، مایعات ، گاز و ترک های داخلی روش خوبی برای تشخیص زمرد طبیعی است . بزرگ ترین نگین زمرد تراشیده ی جهان با وزن 5/75 قیراط در موزه واشنگتن نگهداری می شود . 

باید گفت که مهم ترین و بهترین کیفیت ذخائر زمرد دنیا در کشور کلمبیا قرار دارد ؛ اگرچه کشورهای دیگری نظیر زامبیا ، هند ، آمریکا ، پاکستان ، افغانستان و آفریقای جنوبی نیز از دیگر تولیدکنندگان مهم زمرد هستند . 

 منبع : داتینو


گاه داتینو زمرد ,مصنوعی ,انواع ,طبیعی ,ناخالصی ,محتویات ,مصنوعی زمرد ,بلورهای زمرد ,زمرد طبیعی ,انواع مصنوعی ,تشخیص زمرد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اسلیم دانلود - دانلود فیلم جدید تو بهترین خرید رو از ما داشته باش اُسطوره چت | وبلاگ اُسطوره چت خلسـه خدمات رزواسیون و امنیتی اشیانه مهارت نگار رادیو هیپ هاپ | صدای نسل جدید موسیقی آموزش کسب درآمد از اینترنت